run

run
run

lördag 11 februari 2012

Överklassafari och klasshat

Jag har med stort intresse följt den senaste tidens debatt om klasshatet och överklass-safarin som åker runt i buss i bla Solsidan och tittar på "hur bra andra har det"
För det första har vi i jämfört med de flesta andra länder en relativt liten klasskillnad i Sverige.
Jag förstår dock inte riktigt problemet, jag vill börja med att säga att jag är inte född med silversked i mun. Mina förädrar har "vanliga" jobb men har uppfostrat både mig och min lillasyster att man jobbar och gör rätt för sig. Punkt slut.
I Sverige har vi CSN och alla här har ett val att bestämma vad man vill bli eller vad man vill göra med sitt liv och sin karriär. Vi har ett öppet system där man kan se ungefär hur mycket man kommer tjäna i en viss yrkeskategori. Det är med andra ord helt upp till dig att välja vad du vill tjäna och hur hårt du vill jobba.
Jag känner ett flertal människor som startat från botten och arbetat hårt i många år för att vara där de är idag, i toppen. Givetvis ska de kunna unna sig ett fint boende och en fin bil om de vill. Jag förstår inte varför man ska hata de som kämpat hårt för att ha det bra, själv ser jag dem som förebilder. Flera av dem jobbar dessutom med välgörenhet vilket i sig är beundransvärt. Jag tycker ordet hat 2012 borde vara utrotat.
Du bestämmer själv över dina val och hur hårt du vill jobba för att nå dina mål?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar