run

run
run

torsdag 1 augusti 2013

Är LCHF farligt?

Idag kom en inte alltför oväntad artikel om risken för LCHF ut.
http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/

Det är ganska självklart att kärlen inte mår bra av dåligt fett, för tyvärr äter merparten av de LCHF anhängare jag träffat dåliga källor fett och på tok för mycket mat med massa tillsatser i.

Att öka fettet i kosten och dra ner på sockret tror jag i sig är bra, OM man äter rätt fett och bra kolhydrater och nej potatis och morötter är inte farligt.

Jag gillar att vara kritisk och trots att jag inte är någon LCHF anhängare så undrar jag lite över några saker i studien.

Eftersom tidsintervallet är 2000-2013 och ålder var 35-44 år så kan jag inte låta bli att fundera på om inte stress och stort koffeinintag kan stå för en del av ökningen. Tänker främst på att åldersgruppen säkerligen ligger i spannet för karriärister som stressar för mycket och dricker mycket kaffe. Vilket man i flera läkarstudier ser som orsak till stroke. Diverse koffeinbaserade energidrickor har dessutom ökat enormt under den aktuella tiden.

Det fullkomligt svämmar över av suspekta E nummer på mycket färdigmat som ökat konstant under tidsperioden, återigen stress vi hinner inte laga riktigt mat utan tar till halvfabrikat som inte bara innehåller konstiga E nummer utan ofta för mycket salt, också en orsak till stroke.

Den ökade alkoholkonsumtionen i Sverige är också en risk för hjärt och kärlsjukdomar.

Vi tränar mer än någonsin men sitter också paradoxalt mer vilket också är ett stort hot för folkhälsan. Vår tid på gymmet räcker helt enkelt inte till för att väga upp all stillasittande tid.

Våra kroppar är gjorda för att röra på sig och enligt en läkare i Lund så finns det bara ett släkte i världen som inte får kärlproblem och där bär de tunga stenar hela dagen och livnär sig på gröna blad.
Vi vet också med säkerhet att underviktiga personer generellt lever längre men det händer också att även den gruppen dör i förtid av kärlprobelm. Ingen går säker om man inte vill bära sten och tugga blad;)

Observera att detta är endast lite funderingar jag har eftersom jag av en helt annan orsak snöade in på flera studier om orsak till stroke häromdagen. LCHF är säkert skyldig till viss del men tror vi måste se över dessa otäcka tillsatser som finns i all mat samt ta bort skatten på all ekologisk mat så fler har råd att välja bättre alternativ. Ska vi bli helt friska måste vi dessutom stå mer, gå mer och gärna skippa bilen i förmån för cykeln. Bra för miljön också:)
Samt såklart ha riktigt bra gener.

Själv har jag ökat mitt fettintag men med bra fetter och jag får bra resultat på träningen och immunförsvaret fungerar kanon. I oktober ska jag på en jättestor hälsoundersökning och det ska bli väldigt spännande att se vad de säger. Kanske även nyttiga fetter är dåliga för mig?
Lovar att meddela vad resulatet blir.





1 kommentar:

  1. Hej, en liten fråga helt off topic..såg en strandklänning som du hade på dig från Freddy Pure..var går den att få tag på? Kollade in Fitness Lifestyle, men utan resultat..likaså Freddy-Sweden med samma resultat.
    Kanske du kan tipsa var den går att få tag på?

    Med vänlig hälsning
    Annelie

    SvaraRadera