run

run
run

torsdag 25 september 2014

Raw äppelpaj

Förra veckan sålde de ut EKO äpplen på Ica för 15kr/kg så jag blev så sugen på att göra äppelpaj, som vanligt smakade jag mig fram men här är ett ungefärligt recept.

Botten:
Medjooldadlar
mandel
kardemumma
kanel
vanilj
vatten

Mixa allt till en fast deg, tryck ut degen i en mindre pajform och ställ in i frysen medans du skivar äpplen och gör fyllningen.

Skiva 4 st små äpplen tunt i halvmånar, jag använde röda Gala.

Fyllning:
Blötlagda aprikoser
medjooldadlar
raw honung
kanel
rivet äpple
rå äppeljuice
vanilj

Mixa allt väl.

Ta ur pajskalet ur frysen, doppa varje äppelskiva i fyllningen och lägg ut dem i skalet, häll på överbliven fyllning och låt stå ca 45 min. Serveras med cashewgrädde smaksatt med vanilj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar