run

run
run

lördag 11 juli 2015

Raw örtagårdsås

Igår efter träningen så blev jag väldigt sugen på örtagårdsås, väl inne på Ica kikade jag på innehållet i en burk och såg att merparten av örterna växer ju för fullt i mitt land så då var det bara att experimentera. Resultatet blev betydligt över förväntan. Hemma hos oss är jag hel vegan men min sambo äter ibland även fisk/skaldjur och lite kyckling då är det perfekt med hälsosamma goda såser. Jag hade min som pastasås och min sambo åt den till lax, alla nöjda:)

Börja med att göra en raw majonäs, jag vill ha mycket syra i men smaka dig fram.

3 dl blötlagda cashewnötter
1-5 msk äppelcidervinäger
2-5 msk pressad citron
Vatten och ev svartpeppar

Kör allt i en matberedare till du fått en vit slät och fluffig majjo. Tillsätt lite vatten i taget så den inte blir blaskig.

När majjon är klar tar du en rejäl knippe dill, en bunt gräslök, två kvistar dragon och rejäl knippe persilja. Mixa allt ordentligt gärna ett par minuter. Smaka ev av med lite mer citron. Låt stå minst en timma innan servering för bäst smak.

Jag är extremt dålig på exakta recept eftersom jag gör nästan allt på känsla och smakar av under tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar