run

run
run

fredag 15 februari 2013

Cardio, i vilken form?

Cardioträning = träning av det kardiovaskulära systemet.
Kardiovaskulära systemet = Hjärt-/lungsystem.
Alltså all form av aktivitet som belastar hjärtat eller lungorna. När man säger det i bodybuildingkretsar menar man oftast promenad, löpning, cykel, crosstrainer etc för att göra av med/förbränna energi.

Jag tror och hoppas de flesta inser att det är lika viktigt att träna hjärtat som musklerna. Vi har alla olika gener och olika förutsättningar för såväl konditionssporter som muskelbygge men att få upp pulsen är viktigt för alla.
Jag tycker löpning är urbota trist, det finns inget som kan motivera mig att gå ut och springa eller ännu värre att tvingas springa på ett löpband, Not my cup of the helt enkelt.
Min grej är tabata appen, där kan man dra av ett gäng olika högintensiva övningar och det är bara kul. Du hittar den i appstore för iphone men finns säkert mängder av varianter på denna.
 Pipet triggar verkligen igång mig och ofta blandar jag hopprep, kroppsövningar och mycket kettlebells sånt som man lätt får upp pulsen av.
Oftast kör jag mellan 15-25 min med minimalt vila och så hög intensitet som jag klarar av.
Försöker att utmana mig från pass till pass och provar olika upplägg för att kroppen aldrig ska vänja sig.
Detta fungerar utmärkt för mig istället för traditionella cardiopass.
Så fort min förkylning gett sig så ska jag öka från 2 till 3 pass för att fixa sommarformen:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar