run

run
run

måndag 15 juli 2013

Baktips

Det är jättekul att så många gillar mina recept som jag lägger ut på lowcarb varianter av traditionella godsaker.

Jag har fått en del frågor när bakningen inte gått så bra så tänkte ge några tips av mina egna erfarenheter här.

Att baka utan gluten är lite svårare om jag jämför, man får hela tiden känna sig fram och inte slaviskt följa måttangivelser. Jag provar mig hela tiden fram med olika märken etc.

Om man vill använda sötningsmedel så kör jag alltid på Stevia men olika märken ger olika smak och vissa blir beska har jag upptäckt så ta alltid lite mindre från början och smaka dig fram.

Mandel och kokosmjöl tar upp olika mängder vätska beroende på märke så va försiktig så inte bakverken blir torra.

Tyvärr är det svårt att få till den knapriga skorpa som man får med gluten, men i gengäld så håller sig bakverken betydligt bättre när man har fiberhusk i och blir saftigare.

Bakverk utan gluten smakar nästan alltid bäst dag 2, så låt dem gärna vila då smakar de bäst.

Använd inte margarin utan ekologiskt smör för bäst smak.

Välj alltid helfet grädde eller yoghurt, annars blir smaken blaskig.

Mandelmjöl/nötter/grädde etc innehåller mycket energi så det är inga kcalfria bakverk. Jag väljer dem för att min kropp inte mår bra av gluten och socker.

Fiberhusk smakar inget så uteslut inte dem i recepten då förlorar bakverken sin saftighet.

Vill man öka proteinhalten så lägger man på fler ägg och drar ner lite på smöret, det fungerar utmärkt men lägg till lite mer fiberhusk.

Va inte rädd för att experimentera, det är så jag lär mig och när något blir gott så delar jag med mig på bloggen:)

Maila mig gärna om ni har frågor:))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar