run

run
run

tisdag 16 juni 2015

Tips för en enkel hälsosam vardag

Jag får ofta frågan om mitt sätt att äta inte är väldigt krångligt och omständigt.
Det beror ju såklart på vad man jämför med, skulle man jämföra att värma Findus fiskgratäng i mikron med mitt levnadsätt så ja då är det krångligt, brukar man laga mat så nej då är det väldigt smidigt.
Här kommer lite tips för dig som vill prova att äta giftfri vegansk glutenfri mat:

  1. Ekomat är dyrare bli därför prismedveten och köp på ställen där bästa priset finns. Jag handlar mycket på Coop, rawfoodshop.se, ravarubutiken.se och letar efter erbjudanden.
  2. Är en vara du ofta handlar billig så köp upp ett litet lager.
  3. Förbered lätta såser/röror som kan användas till sallad, bröd etc. Jag har alltid pesto, tomatröra och dill/solrosröra i kylen.
  4. Gör en stor sallad på kål eller spenat som du kan ha till matlådor. Billigt och gott.
  5. Sök inspiration på sociala medier. Söker du på olika hashtags hittar du massor på rawfood, glutenfree och vegan.
  6. Det ska vara gott att leva och denna mat är oerhört god så lägg lite tid på att lära dig laga på ett annat sätt. Vibekes Amidsens bok Pigg med rawfood är oerhört bra.
  7. Mellis kan vara morötter, chiapudding, bröd med pesto och grönsaker, tomater, nötter eller frön. Ta det som är lättast. Baka raw fröknäcke som är busenkelt att göra, gott och lätt att ta med.
  8. Va inte rädd för att tappa muskler, det gör du inte. Det är vikterna på gymmet som bygger muskler inte konstiga pulver eller kött i mängder.
  9. Gör tjocka krämiga smoothies på morgonen och toppa med frön, bipollen och bär. Underbar frukost som gör alla dagar till bra dagar. Gör en stor sats så kan du ta med som mellis.
  10. Min matberedare är min bästis hemma, ha den lättillgängligt så går allt som en dans i köket. Jag mixar bröddeg, fixar röror och glass etc i min.
  11. Känn inga begränsningar, det finns hur mycket god veganmat som helst att göra.
  12. Gör det enkelt för dig genom att planera och strukturera inför handling och måltider.
  13. Lyxa till helger och lediga dagar med något extra vällagat så du inte tröttnar.
  14. Efter en tid på denna mat kommer du må så bra att du inte saknar det "gamla"
  15. Om det går försök sluta äta senast 19:00 så gör du kroppen en stor tjänst och det kommer märkas på såväl våg som sömn.
  16. Mitt sista tips gäller alla. Gör saker du mår bra av, umgås med människor som ger energi inte tvärtom, läs böcker, ge en okänd en komplimang, lev här och nu och det viktigaste av allt. Var tacksam <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar