run

run
run

måndag 21 oktober 2013

Tips på matplanering

Jag älskar att laga mat men när det gäller att fixa matlådor så tycker jag det är mest tidskrävande och har därför funderat ut lite strategier för att kunna äta bra ändå:)

Ha mycket olika frysta grönsaker hemma. Typ brysselkål, haricot verts, broccoli, gröna ärtor etc. Perfekt att slänga ner i matlådan innan man går så håller den sig kyld och man får i sig massa nyttigheter.

Jag äter inte gluten och gillar inte ris så jag brukar ugnsbaka potatis eller sötpotatis, går utmärkt att koka och förvara i kylen eller frys in.

Jag äter vegetariskt någon gång i veckan för miljöns skull. Brukar blanda ärtor, brysselkål, morot och strö lite valnötter och chia eller hampafrön över. Gott, nyttigt och bra för miljön:)

I frysen brukar vi ofta ha kyckling och lax som snabbt går att laga i ugnen medans man gör annat och håller sig flera dagar i kyl.

Gör ett storkok på mager köttfärs och frys in drygt hälften i portionsförpackningar.

Jag försöker alltid ha glutenfritt bröd i frysen som jag kan ta som proteinrikt mellanmål, fungerar utmärkt med bara lite kokosfett på och man står sig länge.

Vill man slippa onyttigt fikabröd fixar man sina egna varianter som man kan avnjuta till en kopp kaffe på jobbet. Också lämpliga att ha i frysen och ta fram vid behov.

Vad är ditt bästa tips?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar