run

run
run

söndag 27 oktober 2013

"Lasagne" på mitt glutenfria vis

Lekstuga på hög nivå i köket denna afton:)

Vart sugen på lasagne ett tag men vill inte äta gluten och de glutenfria lasagneplattor jag hittade i affären var fulla med genmanipulerad majs, inte nån höjdare alls:(
Så jag plockade fram min kreativa sida och tänkte prova sötpotatis och aubergine som pasta:))
Det luktar gott från ugnen så hoppas den blir lika god:)

600 gram mager kalkon eller nötfärs
3 vitlöksklyftor pressad
1 stor gul lök hackad
2 dl skivade champinjoner 
3 msk tomatpuré 
1 dl Krossade tomater
Salt och peppar

1 stor sötpotatis
1 aubergine
2 dl mager ost gärna lagrad
Färsk basilika

Sätt ugnen på 175 grader.
Fräs färs, lök och vitlök tills det fått färg tillsätt tomatkross, svamp och puré samt kryddor och låt stå på medelhög värme tills färsen är genomstekt.

Skiva aubergine och sötpotatis tunt.

Varva köttfärs, sötpotatis, ost, aubergine i en form med höga kanter.
Avsluta med ost och strö över lite färska basilika blad.
Ställ i mitten i ugnen och grädda i ca 35-45 min tills osten blivit gyllenbrun och sötpotatisen mjuk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar