run

run
run

tisdag 18 april 2017

Magisk chokladtryffel med bas av svarta bönor

Jag var så sugen på något sött och chokladigt i påsk så jag gjorde lite chokladtryfflar som blev över förväntan.
Mina tryfflar doppade jag i hemgjord choklad, man kan självklart köpa choklad till det.
Jag gjorde en stor sats och la resten av chokladen i formar som praliner.

Tryfflar:

16 st medjooldadlar
1,5 dl rumsvarm kokosolja
2 paket tetra EKO svarta bönor (Zeta)
2 tsk vanilj
2-3 dl kakao beroende på hur sött/mörk choklad du vill ha
ev 1 msk kokossocker/agave för mer sötma

Mixa allt väl i en mixer och ställ i frysen i ca 30 min, ta ut och forma bollar eller skär i fyrkanter.
Doppa i choklad och ställ svalt.

Chokladsmet:
250 gram kakaosmör
180 gram cashewnötsmör
150-175 gram kakao
1 tsk vanilj
4-6 matskedar agavesirap
Smält kakaosmöret över vattenbad på låg värme i rostfri bunke, tillsätt cashewnötsmöret, kakao, vanilj och agavesirap.
Mixa allt ordentligt med stavmixer tills du får en jämn smet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar