run

run
run

söndag 20 januari 2013

Mina tankar om mat

Jag har fått mycket feedback och frågor om min mat, misstänker att det hänger ihop med att jag börjat lägga ut min matdagbok i bloggen.
Om jag ska välja inriktning på min kost så är det mestadels åt det holistiska hållet och jag försöker i första hand att köpa ekologiskt och närodlat.

Ofta blir det samma frukost och liknande mat i matlådorna på vardagarna och lite mer fritt på helgerna då man inte har samma rutiner.
Har alltid älskat grönsaker och fått en ny kärlek i brysselkål, tycker den färska är lite besk så föredrar fryst.

Några har frågat om tillskott och det är relativt sällan jag dricker  tex proteindrinkar, dock är det ett grymt alternativ om man är på resande fot och inte kan få i sig något annat. Pwo eller aminosyror tar jag aldrig. Under vintern äter jag zink för att boosta immunförsvaret. Öljäst äter jag ofta för att hjälpa mitt skandinaviska hår.
Jag har uppfattningen att om man äter ekomat så finns de mer näring i den och då behövs inte tillskott i samma utsträckning. 

När det gäller LCHF tror jag att det kan vara bra om man har vissa sjukdomar men kan aldrig tänka mig att det är bra annars. Tror dessvärre vi kommer se en ökning av hjärt och kärl sjukdomar i framtiden pga denna kosthållning. Dessutom är det omöjligt att träna hårt utan kolhydrater så att ta bort dem blir kontraproduktivt ur prestationssynpunkt. Dvs dåligt för den som tränar.

Innan jag träffade Markus åt jag alltid väldigt lite mat med påföljden att jag blev låg på kvällen och då slank både det ena och det andra ner, ofta lösgodis. Väldigt dåligt för hälsan, formen och tänderna. 
Numera försöker jag hålla en sund balans med näringsriktig mat på regelbundna tider och då mår jag som bäst.

Jag äter färsk ingefära dagligen och när jag gör det så blir jag nästan aldrig förkyld, finns många studier som visar att ingefära är bra för både leder, fettförbränning samt förebygger infektioner.

Detta är mina personliga åsikter om mat, jag försöker aldrig "pracka på" någon hur man ska äta men svarar såklart om någon frågar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar