run

run
run

söndag 28 april 2013

Farligt, ofarligt vad kan man äta?

Jag tror det började med hästlasagnen, det var iaf då som jag noterade att media började ifrågasätta först Findus och sen började man granska allt från lasagne till det senaste som jag läst halalkött. Och det är bara att inse att vi konsumenter blir tvärlurade säkert så gott som dagligen med tanke på de få saker man hunnit granska. Har läst en del om aspartam och huruvida det är farligt eller inte också.

När jag var barn (längesen nu men ändå;)) då stod alltid färdiglagad mat på bordet kl 17 hemma hos oss varje dag. Mamma och pappa köpte hela oxar från bonden eller viltkött direkt från jägaren, bakade eget bröd etc och jag har aldrig någonsin blivit serverad halvfabrikat hemma. Jag minns att jag och syrran ibland tjatade och bråkade med mamma för att få äta hennes hemgjorda goda bröd till middag och någon enstaka gång fick vi vår vilja igenom.

När jag flyttade hemifrån så började jag i samma veva träna och läste på om vad man skulle äta och då var det light och sugar/fatfree som gällde. Då och då kom larm om att detta var dåligt men när man är ung så lyssnar man inte utan tror att man är odödlig.
Men något hände i samband med det detta, mitt immunförsvar blev påtagligt sämre och under väldigt lång tid så har infektioner i hals och lungor avlöst varann.
När jag gick i skolan var jag nästan aldrig sjuk men det var inget jag noterade då. 

Förra sommaren så bytte jag jobb och i samband med min semester så började jag läsa på om ekologisk mat och råkade läsa en artikel om hur lite vi vet om vad alla e-nummer och kemiska tillsatser gör med våra kroppar.
Sen dess har vi börjat byta ut allt mer mat till ekologiskt och närodlat och trots att det aldrig vart mer sjukdomar än jan-april 2013 så har jag klarat mig och jag känner att immunförsvaret är tillbaks som det var när jag var barn.
Slumpen kanske men ingen kan få mig att tro att något som framställs i ett labb är bättre eller ens lika bra som något som växt i marken i flera århundranden.

Jag tycker det är synd att pengar styr så mycket för jag är helt övertygad om att många av våra folksjukdomar skulle försvinna om vi åt mer ekologiskt och mindre tillsatser.
Den politiker som är klok nog att fånga upp detta och istället för att prata om skatt på socker och annat, subventionerade naturlig ekologisk och närodlad mat, den kommer vinna en stor del av det folket som uppriktigt tar hand om sin hälsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar