run

run
run

söndag 16 mars 2014

Raw granola

Jag älskar raw granola men det är så dyrt så imorse mixade ihop två egna sorter som snart är klara i ugnen. Som grund tog jag bovete, linfrön, chiafrön, hel hampa, skalad hampa, mandel, valnötter, cashewnötter, aprikoser, dadlar och stora russin, detta går såklart att variera i oändlighet. Jag använder endast ekologiska råvaror.

Det tar lite tid och krävs lite planering men är väl värt väntan.

Kväll 1: blötlägg bovete, frön, torkad frukt, nötter i separata skålar

Dag 2: skölj bovetet ordentligt, häll av vattnet från nötter, frön och frukt.
Hacka frukten och nötterna i passande strl jag finhackade mina. Blanda allt väl i en stor bunke och ev tillsätt lite mer vatten. 
Jag delade upp smeten i två skålar och smaksatte den ena med vanilj, äpple och kanel och den andra med blåbär, hallon och vanilj.

Sen klickade jag ut smeten på bakplåtspappers klädd plåt (2 stycken) och in i ca 10-12 h i ugnen på Max 40 grader tills granolan är helt torr och krispig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar