run

run
run

söndag 3 november 2013

Halva pilatesutbildningen klar:)

I fredags startade min efterlängtade pilatesutbildning. Den är på sex dagar och tre st är nu avklarade och nu ska det övas massor i två veckor innan det är dags för del 2 och prov:)

Cecilia Borg som höll kursen var helt fantastisk och fick tiden att springa iväg, första dagen var det mycket fokus på teori och efterhand har övningarna vävts in.
Jag har alltid gillat pilates men efter dessa dagar är jag helt såld. Med tanke på hur man använder kontroll, precision, centrering, andning, flöde och koncentration som grundpelare så tror jag alla skulle bli bättre på sin idrott eller träningsform med pilates.
Eftersom Pilates grundtanke var att jobba på individnivå och hela tiden anpassa så kan verkligen alla få ut något av pilates.
Kontroll och att ära dina begränsningar var enormt nyttigt för mig att prova på och med rätt passning och korrigering blev både lördagen och söndagens pass fruktansvärt jobbiga. Ner med revbensbågen, spänn rumpan, är powerhouse påkopplat? andas in och ut och full fokus. Inte det lättaste men otroligt bra och kommer redan i veckan lyfta tyngre vikter med mina nya verktyg efter helgen.

Jag ser en stor utmaning i att instruera i pilates då det är många parametrar att ta hänsyn till men ska öva som bara den dessa veckor, så jag känner mig trygg med alla nya övningar:)
Fortsättning följer....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar