run

run
run

tisdag 19 mars 2013

Till slut föll polletten ner...

Jag har under mer eller mindre hela mitt vuxna liv svält mig i perioder.

Ätit på tok för lite och vart livrädd för att äta mer för "alla andra" ligger runt 1200-1400 kcal per dag. Ofta låg jag lågt på fett och minimalt på kolhydrater och orkade absolut inte träna hårt och va ofta orkeslös.
Min kära vän Sofie försökte redan för några år sen få mig att förstå att detta är värdelöst för kroppen fungerar inte och det är omöjligt att vare sig komma i form eller träna hårt på svältdiet.
Jag vägrade lyssna och tyckte att det funkar visst, resultatet mynnade ofta ut i att jag var extremt hungrig och efter ett par dagar och vräkte i mig allt jag kom över och då var det inte mat utan godis, glass, kakor etc.
Inte direkt hälsosamt eller bra ur någon synvinkel kan jag säga så här i efterhand.

När jag flyttade ihop med Markus feb 2011 så började jag äta ordentligt och mat med både fett och kolhydrater och visst gick jag upp en del i vikt men idag ligger mitt dagsintag på mellan 2200-2600kcal bra mat per dag och jag har faktiskt tom magrutor på morgonen. Jag orkar träna hårt och är pigg och glad och har sällan sug efter godis och liknande.
Känns skönt att äntligen ha en kropp som fungerar som den ska och vet att det bara krävs lite intervallträning eller promenader så är sommarformen strax där.
Synd jag inte lyssna på Soffi från början bara... jaja, bättre sen än aldrig:)
Numera tänker jag också betydligt mer på varifrån maten kommer istället för att stirra mig blind på kcal, no sugar and no fat... Ekologiskt och närodlat ska det vara:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar