run

run
run

lördag 18 januari 2014

Vad är syftet med din träning?

Januari har startat och gymmen i landet är fulla till bristningsgränsen av människor sugna på en nystart.

Det är fantastiskt att träning växer och att fler och fler månar om vår hälsa och steg 1 är att ta sig till någon form av anläggning men steg 2 missar tyvärr många. Varför går jag till gymmet och vad är syftet med min träning? 
Och vet man inte varför man är där så behövs det få motgångar för att få dig att hitta på annat än att träna. 
Troligtvis är detta också en av anledningarna till att gymmen redan i mars står betydligt mer tomma än i januari. 
Personligen tycker jag alla träningfrälsta borde ställa frågan till sig själva, vad är syftet med min träning? 
Har du svaret på det så kommer också motivationen men är du tveksam då blir det lätt att välja soffan istället.

Numera tänker jag alltid på hur jag kan använda min träning i olika sammanhang. Jag tänker också ofta på hur viktigt det är att bygga från grunden så man slipper skador. För att vara skadad är en riktig motovationsdödare, man blir hämmad och frustrerad när det gör ont.
Förr tränade jag bara för att kroppen skulle se bra ut men idag är det ganska ointressant om den inte fungerar för det jag vill använda den till.

När vi är barn kan vi utföra de flesta rörelsemönster korrekt men eftersom vi generellt sett är väldigt inaktiva och sitter för mycket därefter så lär vi våra kroppar att kompensera detta med bristande rörelsemönster och det är givetvis inte bra. Så det första målet borde kanske vara att hitta tillbaka till att kunna röra sig korrekt.

Sen tror jag att olika träningsformer motiverar olika typer av personer och att man ska hitta sin grej men våga prova nya saker, nya träningsformer i strävan att få en stark och frisk kropp som håller livet ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar